شرکت فرازآوران آسمان

مشاوره، طراحی و ساخت هلیپد

الزام شهرداری تهران به اصلاح هلی پدهای نجات

الزام شهرداری تهران به اصلاح هلی پدهای نجات

در جریان یکصدو پنجاه و ششمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران طرح «الزام شهرداری تهران به اعلام سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلیکوپتر نجات برای ساختمان‌های بلند مرتبه در حال ساخت» با گزارش کمیسیون معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار گرفت.

محمد مهدی تندگویان عضو کمیسیون شهرسازی در خصوص این طرح توضیح داد: روال کار به این صورت است که ابتدا باید از نهادهای امنیتی که مجوزهای لازم را برای ساخت پد هلیکوپتر صادر می‌کنند اجازه ساخت گرفت و سپس طبق آیین نامه پد در ساختمان احداث شود.

وی افزود: مشکل، اصلاح پدهای احداث شده است، زیرا گزارش معاونت شهرسازی نشان می‌دهد ساختمان‌هایی که در مناطق مختلف تهران با پد هلیکوپتر ساخته شده‌اند استانداردهای لازم را ندارند تا جایی که امکان نشستن هلیکوپتر روی آن‌ها وجود ندارد.

این عضو شورای چهارم ساخت چنین ساختمان‌هایی را کلاهبرداری دانست و گفت: مردم این ساختمان‌ها را با اطمینان خریداری می‌کنند و در صورتی که اتفاقی بیفتد شهردار باید پاسخگو باشد.

وی خواستار ایمن‌سازی پدهای هلیکوپتر ساختمان‌ها شد و گفت: از این پس کسانی که قصد ساخت ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا را دارند باید طبق استاندارد در آن‌ها پد هلیکوپتر احداث کنند.

وی گفت: شهردار تهران نیز در مکاتباتی که با ما داشته صراحتا بر ضعف آتش نشانی در عملیات امداد هوایی تاکید کرده و درست است که هزینه‌های بالایی برای خرید و نگهداری هلیکوپتر نیاز است اما از آنجا که این اقدام جزو نیازهای آینده شهر محسوب می‌شود، باید در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کلیات این طرح مشخص است و از آنجا که در کمیسیون شهرسازی از سال ۹۳ تاکنون بررسی شده امروز درخواست بررسی آن را داریم.

۳۴ ساختمان بلند مرتبه داری پد هلیکوپتر

در ادامه معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر در این باره گفت: در سال ۸۵ ساخت پدهای هلیکوپتر در ساختمان‌ها به تصویب رسید اما با گذشت ۹ سال از این قانون هیچ آیین نامه‌ای در خصوص اجرای استاندارد آن به تصویب نرسیده است.

وی گفت: اکنون ۳۴ ساختمان بلند مرتبه در تهران وجود دارد که در آن‌ها پد هلیکوپتر نصب شده اما استاندارد نیستند و علت آن هم نامشخص بودن آیین نامه‌ای در این خصوص است.

وی گفت: اصلا هیکوپتری وجود ندارد که از آن برای خدمات امداد و نجات در سازمان آتش نشانی یا حتی سازمان مدیریت بحران استفاده شود در صورتی که یکی از قوانین امداد و نجات تهیه هلیکوپتر است.

ساخت پد هیلکوپتر موضوعی فنی است

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: بحث ما اینکه چه نهادی هلیکوپتر داشته باشد نیست بلکه باید در تمام ساختمان‌های ۱۶ طبقه به بالا پد هلیکوپتر ساخته شود و ا ین موضوعی فنی است.

وی افزود: هدف ما این است که شهرداری آیین‌نامه استانداردی به سازندگان ساختمان‌ها ارائه دهد تا بر اساس آن استانداردهای لازم برای ساخت پد هلیکوپ‌تر اعلام شود.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر عضو دیگری بود که در این خصوص صحبت کرد و گفت: تصور می‌کنم حداقل دو تا سه ماه زمان نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد، زیرا ابعاد گسترده‌ای دارد.

وی افزود: از آنجاکه این موضوع مربوط به مباحث سازه‌ای است شهرداری موظف است با همکاری سازمان نظام مهندسی اصلاحات لازم را در این خصوص انجام دهد.

پیرهادی عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر نیز با قدردانی از ارائه چنین طرحی تاکید کرد: برای روشن شدن موضوع باید قیمت تمام شده برای برج‌ها تعیین شود و تاثیر آن روی قیمت آپارتمان‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین موضوع امنیتی آن از سازمان‌های پدافند عامل و غیر عامل نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

هزینه ۱۵۰ میلیارد تومانی برای تهیه

رحمت الله حافظی نیز عضو دیگری بود که در این باره گفت: براساس اطلاعات موجود باید ۱۲۴ پد هلیکوپتر در تهران وجود داشته باشد که تا کنون ۴۹ مورد غیر استاندارد ساخته شده و ۷۵ مورد اصلا ساخته نشده است.

وی افزود: همچنین سازمان آتش نشانی در برآوردی که انجام داده اعلام کرده که ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه برای خرید هلیکوپتر لازم است و هلیکوپترهای شهر تهران باید حتما دو موتوره بوده و قسمت‌هایی از شهر نیز برای پرواز غیر مجاز هستند که این موضوع باید مد نظر قرار گیرد.

درخواست تدوین دستورالعمل در سال ۸۵

در ادامه این جلسه معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص این طرح گفت: در سال ۸۵ بنا به درخواستی که مدیریت بحران داشت دستورالعملی تدوین شد که مضمون اصلی آن این بود که بناهای ۱۶ طبقه به بالا باید اجبارا مجهز به پد هلیکوپتر شوند.

پشمچی‌زاده گفت: بر همین اساس شهرداری با هماهنگی سازمان هواپیمایی قرار شد استانداردهای لازم را در این خصوص تعیین کند اما در ‌‌نهایت استاندارد‌های ارائه شده از سوی شهرداری مورد نقد سازمان نظام مهندسی و هواپیمایی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که صرفا ساختمان‌های بلند مرتبه نباید حتما هلیکوپتر داشته باشند و این موضوع برای مراکز درمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی تاکید کرد: همچنین پیشنهاد می‌کنیم این طرح در مبحث ۲۱ پدافند غیر عامل شورای مقررات ملی گذاشته شود و در طرح تفصیلی نیز حریم پرواز مشخص شود.

در ‌‌نهایت محمد مهدی تندگویان خلاصه اجرای طرح را چنین توضیح داد که بر اساس این طرح باید ممنوعیت پرواز در مواقع بحران از سوی ستاد بحران مشخص شده و پدهای هلیکوپ‌تر در تمامی ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شود.

وی افزود: شهرداری مکلف است با همکاری سازمان نظام مهندسی به مدت ۴ ماه ازتاریخ تصویب این طرح دستورات لازم را برای احداث پد هلیکوپتر با هماهنگی سازمان هواپیمایی ابلاغ و نسبت به احداث استاندارد پد‌ها اقدام کرده و ظرف مدت ۶ ماه گزارشی دراین خصوص به شورا ارائه دهد.

عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گفت: طبق این مصوبه شهرداری موظف است پس از ابلاغ آن دستور العمل لازم برای استاندارد سازی پدهایی که در گذشته ساخته شده را نیز ابلاغ کنند.

به گزارش آنا در پایان با رای اکثریت اعضا طرح «الزام شهرداری تهران به اعلام سیاست‌های لازم جهت اصلاح پدهای هلیکوپ‌تر نجات برای ساختمان‌های بلند مرتبه در حال ساخت» به تصویب رسید.