شرکت فرازآوران آسمان

مشاوره، طراحی و ساخت هلیپد

ساخت هلی پد در ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه اجباری شد

ساخت هلی پد در ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه اجباری شد

ساخت هلی پد در ساختمان های بزرگ

مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی شهرداری تهران از اجباری شدن احداث پد هلیکوپتر در ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه خبر داد.
فرزان شیروان‌بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به ابلاغ این دستور به کلیه مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در اواخر سال گذشته تصریح کرد: در تدوین این دستور العمل از ضوابط و مقررات کشورهای مختلف در این رابطه، نظرات کارشناسان آتش‌نشانی و سایر بخش‌های مرتبط استفاده شده است.
وی احداث پد هلیکوپتر برای ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه را برای مقابله با بحران‌های احتمالی همچون آتش‌سوزی ضروری دانست و گفت: بلندترین نردبان آتش‌نشانی در دنیا ۵۰متر طول دارد، به همین دلیل امدادرسانی به ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه توسط تجهیزات آتش‌نشانی امکان‌پذیر نیست، اما با احداث پد بر پشت‌بام ساختمان‌های بلند مرتبه، می‌توان
مشکلات احتمالی را کم کرد. به گفته مدیرکل تدوین، ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی شهرداری تهران هزینه احداث پد به پای مالکان خواهد بود. بر‌اساس اظهارات وی، ساخت پد هزینه چندانی ندارد.
وی خاطرنشان کرد:احداث پد هلیکوپتر موجب کنترل مساحت و متراژ طبقه بالا می‌شود و طبقه آخر باید حداقل برابر یا بزرگتر از مساحت پد باشد. شیروان‌بیگی در پاسخ به این سوال که آیا برای ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه فعلی نیز این دستورالعمل صدق می‌کند، گفت: به هنگام صدور پروانه برای احداث ساختمان‌های بیش از ۶ طبقه نقشه آنها را به آتش‌نشانی می‌فرستیم تا آنها ایمنی ساختمان را از لحاظ حریق و فرار و سایر موارد ایمنی کنترل کنند. ضمن آنکه دستورالعمل‌های ایمنی لازم نیز برای تجهیز ساختمان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: به هنگام صدور پایان کار نیز از آتش‌نشانی تاییدیه اجرای مقررات مربوط به ایمنی ساختمان را دریافت می‌کنیم، سپس پایان کار صادر می‌شود.
مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه معاونت شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد که این دستور العمل نیز همانند سایر قوانین ساخت‌و‌ساز با درصد ضعیفی اجرا ‌شود، تاکید کرد: وقوع این اتفاق امکان ندارد و تحت هیچ شرایطی اگر تمهیدات آتش‌نشانی در ساختمان‌های بالای ۶ طبقه رعایت نشده باشد، پایان کار نمی‌دهیم. هر‌چند ممکن است درصدی خطا نیز وجود داشته باشد، اما مطمئنم که میزان آن بسیار پایین است.
وی در خصوص علت اطمینان بالای خود از اتخاذ تمهیدات آتش‌نشانی در ساختمان‌های بالای ۶طبقه، گفت: اجرای این دستور العمل دیگر به شخص وابسته نیست، چرا که این کار به صورت گروهی انجام می‌شود. علاوه بر این جوابی که داده می‌شود به صورت مکتوب و با مسوولیت سازمانی است.
شیروان‌بیگی خاطرنشان کرد: در هر صورت ساختمان‌های بالای ۱۶ طبقه معضل دارند و اگر مشکلی پیش آید، طبقات بالا قابل دسترس برای آتش‌نشانان نیست.